Od roku 2008 ma baví a od roku 2011 ma živí marketing. Chcem aby sa viac ľudí dokázalo uživiť tým, čo ich baví. Preto som si vytvoril vlastnú pracovnú pozíciu.
Môj príbeh sa začína na Galejach. Počítam príklady a drhnem lavice od 8 do 16. Chcem si získať svoju slobodu a ušetriť na osemročnom gymnáziu rok života. Som preto dobrý študent a učím sa aj to, čo ma nebaví. Čo si neuvedomujem je, že poctivé štúdium mi dá užitočnú vlastnosť. Všeobecný prehľad.
Po maturite získavam viac slobody na Univerzite Komenského v Bratislave. Štúdium si manažujem po svojom. V jeden všedný deň pri ceste autobusom na mňa z ulice kričí stupídny billboard: “Čo kukáš jak dilino? Sprav to lepšie, keď sa ti nepáči!” A od vtedy sa to snažím robiť lepšie, pretože reklame sa nedá vyhnúť.
Chcem byť schopný uživiť sa vlastnou hlavou a podnikať. Vstupujem tak do sveta marketingu. Počas štúdií ma ovplyvnia predovšetkým 2 ľudia. Prvým je spisovateľ Jozef Heriban, ktorý ma učí kreatívny marketing. Druhého spoznávam neskôr v meste mojich snov.
Popri štúdiu chcem v marketingu aj pracovať, ale všetky ponuky, na ktoré nepožadujú skúsenosti, sú otravní telefonisti a slizké MLM schémy. Presne tie veci, proti ktorým sa snažím bojovať. Rozhodnem sa preto radšej venovať vlastným nápadom a učiť sa experimentovaním.
Pohlcuje ma online svet. Svojou nízko-nákladovosťou mi umožňuje experimentovať podľa vlastnej fantázie. Vytváram zo srandy Facebook Gift aplikáciu Patejdl, ktorá za rok dosiahne 10 500 užívateľov. Vašovi vytváram aj fanpage, na ktorej je dodnes viac fanúšikov, ako na jeho oficiálnej stránke.
Ďalšiu príležitosť vyskúšať si marketingové remeslo mi poskytuje kamarátka z gymnázia Zuzka Kotíková. Pomáham jej rozšíriť povedomie o amatérskom filmovom festivale MAFIN tvorbou šalených videí, sociálnymi sieťami a WOM. Pri produkcii v Košiciach sa začína formovať náš tvorivý WTF tím s Erikom Schwarzom.
Druhým človekom, ktorý ma počas mojich štúdií značne ovplyvní je marketingový freelancer Albert Mallol. Na stáži v Barcelone ma ako môj mentor zasvätí do tajov optimalizácie vyhľadávačov SEO. Pomáham chrániť pozíciu agentúry 1 Global Translators na prvých priečkach vyhľadávania pre prekladateľské služby v rôznych jazykoch.
Ako diplomovú prácu vytváram podnikateľský plán. Mám v úmysle vrátiť sa do Košíc a založiť si alternatívnu reklamnú agentúru. Plán obhájim pred dekanom Jozefom Papulom. Stávam sa oficiálnym magistrom z marketingu.
Vybavený podnikateľským plánom zakladám WTF Factory s.r.o., so špecializáciou na guerrilla marketing. Zbožňujem japonské WTF reklamy. Získavam úplnú slobodu, ale musím budovať biznis od nuly. Skúšam výstrel do tmy - osloviť s nápadom môjho obľúbeného slovenského komika Andera z Košíc.
Spolu s Viktorom Hvižďákom vytváram a organizujem stand-up comedy show Anderground, ktorá sa dožije 5 ročníkov. Bohužiaľ ten prvý pre mňa ziskový nie je. Potrebujem vyriešiť financie. Legendárny ľudový rozprávač však undergroundovou recesiou získa druhý dych a v nasledujúcich rokoch zažíva nový vrchol popularity.
Mám holé nohy, preto robím ako foot model. Popri tom pôsobím ako manažér sociálnych sietí, ideamaker a copywriter v agentúre Adsulting. Je to najefektívnejšie riešenie na stabilizáciu mojich financií. Robím na brandoch ako Exisport, Cassovar, Kubbo Select a iných lokálnych značkách. Problém je, že opäť šúcham lavicu, od 8 do 16.
Trpezlivou prácou vo voľnom čase sa mi postupne darí získať dostatok klientov na to, aby som sa uživil. Končím s Adsultingom. Som sám sebe pánom a robím pre klientov ako Tabačka Kulturfabrik, Akarni, 69 SLAM, Poncho Company, iGenius a rôzne start-upy. Darí sa mi zamestnávať viacerých freelancerov a časom aj 2 ľudí full-time. Začínam sa bližšie zaujímať o virálny marketing.
S parťákom zo štúdií manažmentu Petrom Macinským spoluvytváram Hodiny pre prezidenta - virálnu anti-reklamu. Spočíva v online odpočítavaní do konca funkčného obdobia prezidenta Gašparoviča. Webstránka získa počas 2 týždňov 25 000 unikátnych návštevníkov a množstvo neplatenej mediálnej pozornosti. Nápad sa rozšíri aj do Čiech, kde následne spustia vlastné hodiny.
Som veľkým fanúšikom platformy TED, preto keď sa dozviem, že potrebujú pomôcť s marketingom, neváham. Pomáham organizovať a komunikovať 2 ročníky udalosti TEDxKosice, ktoré naplnia kapacitu. Vďaka TEDx spoznávam množstvo inšpiratívnych ľudí.
Získavam stáž v Zaraguze po boku Michala Pastiera. Zisťujem aké to je robiť v špičkovej slovenskej agentúre, sledujem proces tvorby brandov, vylepšujem svoj copywriting a ideamaking. Krátkodobou prácou v top agentúre si vyskúšam My Dream Job, ale vraciam sa späť k samostatnej tvorbe.
Mám nápad na vytvorenie globálnej siete fotografov pre dopyt po fotkách na mieru. Zakladám vlastný start-up a spúšťam crowdfunding-ovú kampaň pre portál Nonstock.Photography. Kampani sa síce darí rozšíriť povedomie o značke a získať nových fotografov, ale dopyt po službách nie je taký, ako som dúfal. Bez investícií projekt začína žiť svoj vlastný život a ja mu prestávam venovať pozornosť.
Po neúspechu startupu utŕžim ďalšiu ranu v podobe odchodu najväčšieho klienta, Tabačky Kulturfabrik, ktorá ide do rekonštrukcie. Nesiem zodpovednosť za 2 zamestnancov a preto skúšam zákazky outsourcovať. Spúšťam direct mailingovú kampaň na fiktívnu reklamnú súťaž Grand3x. Cesta ma opäť vedie do Bratislavy.
Začínam pôsobiť ako dodávateľ pre etablovanú marketingovú agentúru a3boot. Pod vedením vyskillovanej Kristíny Tomkovej sa dostávam na nový level tvorby prezentácií, ktoré predavajú. Robím na tendroch, udalostiach, kampaniach, sociálnych sieťach a produkcii značiek ako Absolut, Accenture, adidas, Heineken, Pilsner Urquell, PwC, Siemens a iné.
Vykonávam funkciu Senior Account Managera, ale tiež ideamaker, copywriter, social media manager, influencer marketer, event manager a produkčný. S agentúrou a3boot získavame shortlist na Zlatom Klinci 2016 vďaka práci na značke Absolut Electrik. Spoznávam množstvo zaujímavých a šikovných ľudí. Stále ma však trápi pracovný čas a rutina.
Mám záujem získať viac slobody prehĺbením svojich kompetencií v online svete. Pod patronátom slovenského digitálneho priekopníka Petra Ridzoňa sa vraciam k špecializácii na online marketing. Ako Chief Evangelist Officer pracujem na globálnom spustení iOS aplikácie pre kreatívcov Author. Experimentujem s rôznymi taktikami pre App Store, Black Friday, Side Project a s microinfluencermi.
Nové dobrodružstvo si ma nájde samo. Tentokrát v podobe kamaráta menom Menno Wielhouwer. Presúvam sa do Utrechtu a pracujem pre holandský start-up 2daysmood ako Head of Marketing. Nastavujem značku, komunikáciu a marketingovú stratégiu pre globálne spustenie. Firma sa špecializuje na šťastie zamestnancov a s jej pomocou dochádzam po roku a pol k uvedomeniu.
Dopracujem sa k tomu, že na to, aby som mohol využívať svoje silné stránky a robiť čo ma baví zo všetkého najviac, si musím vytvoriť vlastnú pracovnú pozíciu. Začínam sa špecializovať na osobnú značku, ktorá ma ochránila pri každej kariérnej zmene. Online identita a reputácia je jednou z mála vecí, ktoré môžem mať ako freelancer v podnikaní pod kontrolou.
Mám konečne plnú slobodu. Robím s ľuďmi, s ktorými ma baví robiť. Robím kedy ma to baví. A robím to, čo verím, že je potrebné. Plne podľa vlastných predstáv a presvedčenia. A moji klienti, nakoľko sú tiež freelanceri, to rešpektujú.